Daca aş fi
Dumnezeu aş fi foarte supărată pe toţi oamenii care vin în biserică şi fac
nişte mătănii largi spre a fi mai mult observate de asistenţă decât din simţire
intimă.
Aş fi supărată pe toate procesiunile de plimbări de moaşte,
de îmbrânceala din timpul acestora, de rugăminţile celor care înconjoară
biserica în genunchi.
Aş striga de
acolo de sus:
“Prefăcătorie!
V-am dat viaţă nu ca să vă prefaceţi că mă adoraţi, nu ca să
mă rugaţi (din când în când) să vă rezolv eu problemele.
V-am dat viaţă ca să vă luptaţi pentru ea, ca să o traiţi
frumos, nu ca să-mi gădilaţi orgoliul cu false-nchinăciuni”
Le-aş reaminti că în fiecare moment încalcă cele 10 porunci
si apoi, din când în când, au pretenţia că 20 de mătănii (făcute întotdeauna în
public), vor duce la iertarea abaterilor zilnice.
Iată, le-aş zice:
„Porunca I
era:
„Să nu ai alţi
dumnezei afară de Mine”
Voi, oameni, vă-nchinaţi indiferenţei, lăcomiei, minciunii,
trădării. Pentru voi poate acestea sunt nişte abateri, pentru mine înseamna
încălcarea primei porunci.
A II-a poruncă vă
spunea:
„Să nu-ţi faci chip
cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe
pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor
şi să nu le slujeşti.”
Numai mătăniile pe care le faceţi în faţa icoanelor din
biserică şi aţi încălcat această poruncă.
Cât ce priveşte
porunca a III-a, Domnul vă ruga:
„Să nu iei în deşert
Numele Domnului, Dumnezeului tău”
Întreb oare să înjuri de Domnul nu înseamna să-i iei numele
în deşert? Să nu-ţi aduci aminte de el decât la necaz, la procesiuni, nu
înseamnă acelaşi lucru?
Porunca a IV era:
„Adu-ţi aminte de ziua
de odihnă, ca s-o sfinţeşti. Să lucrezi şase zile şi să-ţi faci lucrul tău iar
într-a şaptea să te odihneşti”
Poate e singura poruncă pe care o respectaţi, nu pentru că
vă spune conştiinţa că-i o poruncă a Domnului ci pentru că vă place leneveala. Poate
ca dacă porunca ar fi fost să nu munciţi niciodată am fi avut o omenire de mari
credincioşi.
A V-a poruncă vă spune dragii mei :
” Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta
“
Doamne, câţi dintre voi uitaţi de parinţi, îi folosţi doar
ca bone si ca punct de sprijin când vă este vouă greu dar nu puteţi să vă
aplecaţi asupra durerilor şi nevoilor lor?
Cinstitul
părinţilor e întotdeauna lasat pe mai târziu, până când nu mai este
nevoie.
Porunca a VI a dat-o Domnul foarte generală :
“Să nu ucizi”
Şi pentru că-i atât de cuprinzătoare vă faceţi că nu o
înţelegeţi, aţi redus-o doar la uciderea unui semen de-al vostru şi pentru că
nu aţi făcut niciodată o astfel de faptă vă declaraţi mulţumiţi. Oare uciderea speranţei, a
sentimentului de siguranţa a copilului tău, a viselor tale, a dragostei, nu
intră tot în această categorie?
A VII-a poruncă ne spune:
“Să nu preacurveşti.”
A preacurvi înseamnă cu gândul şi cu fapta. Câţi dintre voi vă puteţi lauda cu respectarea
acestei porunci?
Ştiu, o să spuneţi că lipsa de loialitate faţă de familie,
de partener(ă), nu înseamna preacurvie, că sentimentele voastre pentru
alta(altul), în timp ce cautaţi scuze acasă e îndragostire nu preacurvie. Mie
mi se pare însă că e!
Angajarea voastră într-o relaţie e ca parteneriatul într-un
contract, îl încalcaţi şi aveţi pretenţia ca celalalt partener să-şi facă
partea sa de obligaţii contractuale, în timp ce dvs. încheiaţi alte contracte
sentimentale pe termen scurt, mediu sau chiar lungi. Această poruncă reprezintă
dorinţa să nu umblaţi cu mai multe contracte în inimă.
Din nou Domnul a
fost foarte general în a VIII-a poruncă:
„Să nu furi”
Înţeleg din această poruncă, chiar sumară fiind, că
needucarea copilului vostru a un furt al viitorului acestuia, că amagirea
partenerului e un furt al speranţei, nu mai vorbesc de însuşirea oricărui
obiect (un cui, un pix) de la serviciu pe care îl faceţi cu nonşalanţă. E oare
furt acesta?
A IX-a porunca,
Domnul a hotărât să fie:
„Să nu mărturiseşti
strâmb împotriva aproapelui tău”
Am observat că oamenii au tendinţa să minimalizeze aceasta
poruncă doar la ceea ce legea umană descrie ca mărturie mincinoasă. Dar eu cred
ca Domnul a vrut să spună mai mult. Chiar şi indiferenţa mascată într-un zâmbet
perfid e o încălcare a acestei porunci.
Şi, în sfârşit,
Domnul trasmite prin a X-a poruncă:
„Să nu pofteşti casa
aproapelui tău; să nu pofteşti nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici
roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru, care este al
aproapelui tău”
Atenţie, nu este vorba de furt, doar de poftă, ceea ce mie
mi se pare a fi echivalent cu invidia. Dacă te gândeşti invidios la aceste
lucruri deja porunca a fost încălcată. Câţi dintre voi nu aţi făcut-o?
Recitind cele zece porunci, eu una am un sfat pentru voi şi
pentru mine însămi:
Nu mersul la biserici şi la preoţi vă va aduce respectul
Domnului şi, chiar mai mult decât asta, propriul vostru respect ci însăşi viaţa
voastră. Nu este nevoie nici de mătănii şi nici de solicitarea iertării prin
îngenunchiere şi pomelnice, este nevoie să vă aşezaţi în faţa unei oglinzi, să
reflectaţi asupra celor 10 porunci, să conştientizaţi câte din ele le-aţi
încălcat să să vă comportaţi pe mai departe într-un mod care să nu mai ducă la
abateri. E suficient să vă obţineţi iertarea atât din partea voastră cât şi a
semenlor lângă care trăiţi. Şi dacă aţi obţinut-o fiţi sigur că Dumnezeu nici
nu-şi va mai aduce aminte de abaterile voastre.
Comportaţi-vă ca şi cum sunteţi voi înşivă Biserica de care
e nevoie pentru iertare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu