Acasă

duminică, 10 februarie 2013

Menajerele soacrei mele - cap I, - Cornelia





                                                                   
Pe Cornelia am cunoscut-o când Buni încă locuia în Iași. Imediat după ce avusese atacul cerebral încercasem câteva menajere care dăduseră bir cu fugiții după doar câteva zile. Căci nu părea ușor să ai grijă de o femeie care avusese atac cerebral și nu se mai putea deplasa. S-o speli, s-o schimbi, să-i dai de mâncare și să faci curățenie, să gătești dar să stai și cu bolnava care era dornică de conversație nu era la îndemâna oricui. Cornelia le-a făcut pe toate, cu o seninătate pe care doar oamenii simpli și buni o au.
Mărunțică, slabă și fără prea mulți dinți în gură, Cornelia avea o forță pe care nu i-o bănuiai după statură și cântar. Era destul de tânără dar ridurile îi încrețiseră ochii și gura, poate că părea senină dar acele mici și fine brazde pe față dovedeau că avea și ea nopți de griji și nesomn.
Avusese în viață pe de o parte noroc și pe de altă parte ghinion, după cum se exprima chiar ea. Noroc că părinții îi lăsaseră moștenire o bucățică de casă pe Dealul Sărăriei din Iași cu o grădină minusculă și ghinion că era măritată cu un bărbat neputincios. Avusese un accident de muncă pe vremuri și nu mai era bun de nimic, o legumă de care nevasta aproape că trebuia să aibă grijă ca de un copil.
Casa era mică și nu văzuse o renovare de zeci de ani dar Cornelia era mulțumită că avea un acoperiș deasupra capului. Chiar dacă micuță, grădina Corneliei avea toate legumele care îi erau necesare, mâna ei fermecată le îngrijea, cine știe în ce moment al zilei. Găseai roșii, ardei, castraveți și ceapă în grădina Corneliei dar și cartofi, fasole și varză. Așa reușise să-și întrețină familia din petecul de pământ de la părinți, în perioadele în care nu găsea de lucru și trăiau toți de pe urma unei pensii de handicap mică și insinifiantă de care beneficia bărbatul Corneliei.
Acolo își crescuse cei doi copii – baiat și fată -, acolo își măcina zilele și visele. Căci chiar și Cornelia avea vise, sigur ele erau mărunte: să aibă ce pune pe masă mâine, să nu-i facă bărbatul o criză, să poată plăti lumina și luna viitoare, să-și găsească copiii orice serviciu numai să o degreveze de poverile zilnice pe care le ducea singură.
N-am auzit-o plângându-se niciodată de asprimea vieții, avea acea resemnare și înțelepciune a țăranului roman că era crucea ei acest destin și că trebuia să o ducă.
Era bucuroasă că se înțelegea cu Buni, că noi eram oameni de treabă, că îi permiteam să-și facă slujba după un orar stabilit de ea. Venea dimineața la 7 și statea până la 14,00 timp în care făcea în ritmul unei albine toate sarcinile pe care i le dădusem. Îi făcea toaleta de dimineață lui Buni, îi dădea să mânânce micul dejun, făcea curățenie, punea rufe la spălat și gătea pentru prânz și seară, îi dădea să mănânce de prânz. La 14,00 pleca acasă și mai venea de la ora 18,00 la 20,00 luând-o de la capăt: toaletă,cina, o mică curățenie la bucătărie, pregătirea pentru noapte. Avea timp chiar și de conversație și de exerciții cu Buni. Norocul ei - și al nostru – este că locuia nu foarte departe de apartamentul lui Buni, făcea toate aceste drumuri pe jos.  
Noi ne mutaserăm de un an la București dar cu Buni locuia Tavi, fiul nostru încă student care mi-a povestit multe despre Cornelia și despre modul cum se desfășurau lucrurile acolo, acasă la Buni. Multe din amănunte le știu și de la Buni, căci atacul cerebral îi înfrânsese dorința de a merge dar în rest creierul îi era normal, puteai să comunici orice cu ea, citea foarte mult și se uita la televizor.
Corneliei îi plăcea să stea de vorbă despre viața ei. De câte ori ne duceam la Iași, în acel an și jumătate cât Buni a mai locuit acolo, am vorbit mult despre ea, despre trecutul și speranțele ei de viitor.
După cele 8 clase obligatorii făcuse o școală profesională de țesătoare iar până la desființarea fabricii lucrase la Țesătura,. Fusese mulțumită pe vremea comunismului, avea serviciu, pentru casă nu făcuse cerere; îi era bine cu părinții în căsuța de pe Dealul Sărăriei, acum  aproape ascunsă între casele uriașe care se făcuseră în jurul ei. Știa însă în vremea aceia că nu va fi dată afară și că după ani de muncă va ieși la pensie de la Țesătura. Iar de copii nu-și făcea griji, ar fi urmat o școală profesională și ar fi plecat oriunde ar fi fost repartizați.Revoluția îi bulversase acest echilibru.
Nu-și dorise prea multe de la viață, se măritase de foarte tânără și imediat în viața cuplului apăruseră cei doi copii care îi umpleau tot timpul după ce venea de la serviciu.  De copii avusese grijă părinții ei, până ce trecuseră la cele veșnice. Bărbat cu adevărat n-a avut decât câțiva ani după măritiș, se îmbolnăvise de tânăr și nu mai putuse conta pe ajutorul lui. Dar îmi spunea că era mulțumită că există, că copiii avuseseră cui să-i spună tată și, mai ales, că nu era un bolnav violent.
Da, îmi spunea Cornelia cu nostalgie, erau și lipsuri multe pe vremea răposatului conducător dar ”parcă era mai multă stabilitate, mai multă tihnă”. Am întrebat-o dacă n-o deranjase – în perioada comunistă -  că nu se găsea de mâncare, că se întrerupea lumina, că nu era căldură, că îți era frică să scoți un cuvânt de nemulțumire din cauza pericolului arestării. Mi-a răspuns resemnată:
- Da ce, acuma-i mai bine? Poate pentru dumneavoastră, dar eu? Slujbă nu mai am de la 30 ani, copiii nu au unde să lucreze că nu au făcut nici ei cine știe ce școală, de frig stau în frig și acum căci căldura costă iar lumina o întrerup eu ca să nu plătesc mult. Cât despre mâncare? Ce folos că văd atâtea minunății în magazine dacă nu am bani să le cumpăr!  Și-mi povestiți dumneavoastră doamnă că se poate circula în Europa? Păi ei nu am văzut nici marea noastră, la ce-mi trebuie Europa? Iar cu libertatea asta eu ce să fac?
Am încercat să mă pun în pielea Corneliei de multe ori, să înțeleg modul ei de viață, aspirațiile ei mărunte, amărăciunea că nu mai era nimic stabil în societate.  Nu-și dorea revenirea comunismului, înțelegea că omul acela care ne condusese 24 de ani era rău dar nu înțelegea de ce aceia care îl înlocuiseră nu luase ce-i bun de la el și de ce făcusem o revoluție dacă ei îi mergea mai rău.
”La ce bun o revoluție” dacă viața ei nu se îmbunătățise ci dimpotrivă, asta era nedumerirea din ochii Corneliei!
În acel an și jumătate în care a fost menajera lui Buni, femeia mărunțică și slăbuță a făcut minuni cu soacra mea. Făcea pași prin casă cu cadru, făcea baie în cadă ajutată de Cornelia, mânca pe o măsuță la margine patului. Mie nu-mi venea să cred. De unde avea Cornelia atâta forță fizică și atâta răbdare cu Buni, putere să treacă peste hachițele ei de femeie bolnavă, îmi depășea puterea de înțelegere. Buni era o femeie foarte corpolentă și Cornelia reușea s-o ajute să se ridice la masă, să o întoarcă de pe o parte pe cealaltă, era o minune ceea ce reușise, fără a fi în permanență cu ea.
Am întrebat-o pe Buni ce făcea în timpul când Cornelia nu era iar Tavi fie era la facultate fie în camera lui făcându-și proiectele, fie la o plimbare cu prietena lui sau o agapă cu colegii. Mi-a spus că citea și se uita la televizor, urmărea telenovelele de pe TV Acasă dar și știrile, emisiunile politice. Era fericită când îi cumpăram revistele de cancan din care afla ce au mai făcut vedetele locale în viața lor privată. Poveștile din reviste îi plăceau și Corneliei așa că aveau ce comenta amândouă pe marginea lor.
Când Tavi a terminat facultatea devenise cert că-i vom aduce în București iar Cornelia urma să își piardă slujba. Supărarea ei a fost atenuată de darul pe care i l-am făcut la plecare, aproape toată mobila din apartamentul lui Buni. La București nu reușisem să găsim pentru soacra mea decât o garsonieră ceva mai spațioasă, în apropierea locului unde locuiam noi așa că nu aveam ce face cu mobile din cele 3 camere de la Iași. Tavi nu mai voia să locuiască cu bunica, era tânăr, voia să aibă viața lui alături de partenera cu care era deja din Iași și am înțeles acest lucru căci erau două generații care nu își doreau același lucru.
Ne-am despărțit de Cornelia după un an și jumătate în care a lucrat la noi. Ea, fericită pentru mobilele și covoarele cu care o înzestrasem dar și cu un amestec de supărare că trebuia să o ia de la capăt să-și găsească ceva de lucru. Noi, îngrijorați ce femeie vom găsi în București pentru Buni dar și fericiți că puteam s-o avem mai aproape. Ne-am fi dorit să o luăm la București și pe Cornelia dar ea era dependentă nu numai de un salar ci și de bărbatul ei pe care trebuia să îl îngrijească așa că pentru noi, odată cu aducerea lui Buni la București, Cornelia a rămas doar o amintire.

Va urma...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu