Acasă

sâmbătă, 27 iulie 2013

Cum mi-am ratat cariera de revoluționar - by Lili Crăciun



1989 a fost fost un an dificil pentru mine. Eram profesor de istorie, aveam ore la 2 școli, studentă la drept, mamă a doi copii de 4 și 3 ani, cu un tată mai mult absent. În septembrie 89 m-am trezit că Inspectoratul Școlar m-a pus director la una din cele două școli. Era să pic jos, cine eram eu să ocup pe vremea lui Ceaușescu o funcție? E adevărat că eram membră de partid, fusesem făcută chiar după primul an de facultate căci terminasem a doua ca medie și nu fusesem întrebată dacă vreau sau nu. Dar în rest nu făcusem nimic pentru comuniști, nici la ședințele de partid nu mergeam, nici în facultate și nici după aceea.
Am aflat ulterior că în școală erau două tabere care se războiau permanent una cu alta, plus o directoare care în fiecare an se alinta că nu mai vrea funcția și-și dădea demisia așteptând evident să fie rugată să mai rămână. Se pare că în acel an inspectoratul se săturase de fițele doamnei (denumită tovarășă) director și de cele două tabere și hotărâse să pună director un profesor nou venit în școală. Pentru că eu eram cea mai nouă și aveam doar jumătate de catedră s-a ajuns la concluzia că nu pot face parte din nici una din tabere.
Din septembrie până în decembrie 89 am încercat să impun respectul față de meseria de profesor prin propriul exemplu, veneam prima și plecam ultima, puneam mâna alături de colegii profesori la tot ce era de făcut în școală. Am avut mulțumirea să fiu respectată de colegi pentru ceea ce încercam să fac dar și nemulțumirea să nu fiu deosebit de agreată de inspectorul școlar care ne avea în grijă datorită veșnicei mele înclinații spre critică și ne-înconvoierii în fața partidului, a apărărilor pe care le-am luat profesorilor. Dacă nu venea revoluția probabil că aș fi fost înlocuită oricum, nici să fii cinstit și corect nu era pe placul onor inspectoratului comunist. Singura mulțumire după revoluție, când au avut alegeri libere de director, a fost faptul că am fost propusă director de unicul coleg căruia îi aplicasem o sancțiune. I-am mulțumit pentru propunerea care mă onora, însemna că înțelesese că îl sancționasem pe drept, dar am refuzat, nu-mi doream funcții.
Din cauza disensiunilor pe care le aveam cu inspectorul școlar hotărâsem ca în vacanța de iarnă să îmi iau concediu, să anunț inspectoratul că plec din localitate și că nu pot fi contactată. De fapt, nu urma să plec nicăieri dar voiam să fiu liniștită și să nu fiu chemată la școală în zilele mele libere. Vacanța a venit mai devreme în acel an și nu mi-am pus problema de ce, eram doar bucuroasă că voi sta mai multă vreme acasă. După începutul evenimentelor de la Timișoara mai mulți colegi au încercat să ia legătura cu mine pentru a organiza în școală un fel de pază non-stop (am aflat mai târziu despre motiv) dar am refuzat să le deschid ușa pe motivul anunțat deja la inspectorat – nu eram acasă.
În 22 decembrie mi-am luat copiii și am plecat spre Tribunal spre a sta de vorbă cu o amică avocată despre niște cărți care mi-ar fi trebuit în sesiunea ce urma să vină. Instituția era goală, deși nu era trecut de ora 12,30 așa că l-am abordat pe portar care mi-a spus indignat :
- Cum, nu știți ? Toată lumea este la Casa Pătrată (n.a. – unde este azi Consiliul Județean Iași, fosta cladire a  comuniștilor), este revoluție!
Revoluție? Aș minți dacă v-aș spune că știam ce se întâmplă. Mă izolasem în casă, învățam pentru viitoarea sesiune, mă pregăteam de sărbători. Nu-mi vedeam capul de învățat și de grija pentru copii. Așa că mărturisesc că nu știam nimic din ce se întâmpla la Timișoara sau București, nu deschisesem radioul pe Vocea Americii sau Europa Liberă și nici pe vreun post românesc iar televizorul îl țineam închis. Cât despre exterior, nu prea frecventasem prietenii în ultima vreme iar relația cu tatăl copiilor era rece spre inexistentă, nu discutam nici de copii d-apoi de ceea ce se întâmpla în România. Între noi se instalase o tăcere de multă vreme, mie îmi plăcea să citesc, lui să bea, lui nu îi plăceau copiii, eu îi adoram, ura faptul că făceam a doua facultate și că ”prietenii îmi spun că ești deșteaptă și m-am săturat să aud asta, nu am auzit să-ți spună că și eu sunt deștept”, mie îmi plăcea dreptul, lipsea des de acasă (mai târziu am aflat și de ce) așa că în afară de strictul necesar nu  vorbeam.
Curioasă de ceea ce îmi spusese portarul, mi-am luat cei doi pitici de mână și am plecat să văd despre ce revoluție putea fi vorba. De la Tribunalul Iași la Casa Pătrată nu faci mai mult de 5 minute așa că nu am avut timp să rumeg pe îndelete vorbele omului despre revoluție. Cu toate astea, pe măsură ce mă apropiam, mintea îmi umbla febrilă încercând să găsesc o explicație la fumul care se vedea dinspre Casa Pătrată. Îmi dădeam seama că în țară se întâmplase ceva, ceva ce mi se părea extraordinar dacă ar fi fost adevărat dar încă mă îndoiam. Când am ajuns acolo, deja se dădea foc cărților lui Ceaușescu iar oamenii aruncau de la balcon tablouri cu portretul tovarășului mult iubit și al tovarășei academiciene.
În jurul meu era o mulțime de oameni care strigau ”Jos Ceaușescu” ”Jos dictatorul”și alte slogane revoluționare, se aplauda, se discuta că la București Ceaușescu a fugit. Am remarcat însă în mulțimea care vocifera câțiva bărbați care semănau prea mult între ei, aceiași frizură, păr tuns periuță, îmbrăcați cu haine de piele negre, uscățivi și m-a străfulgerat că erau de la securitate. Nu știam dacă sunt acolo pentru ca să îi aresteze pe cei care dădeau foc la cărți sau erau de partea celor care se bucurau că a fugit Ceaușescu așa că am hotărât să fiu rezervată, câtă vreme nu înțelegem ce și cum.
Sud la balconul clădirii era o mână de oameni care agita steaguri tricolore găurite iar printre ei am zărit o duduie pe care tot cartierul în care locuiam o știa de curva ”satului”. Prezența prostituatei acolo m-a făcut și mai suspicioasă. Păi ori era revoluție ori o adunătură în care aveau loc și vagaboandele din cartier? Duduia agita de zor un steag și zâmbea larg către mulțimea adunată jos, ca o divă la un spectacol.
La un moment dat, Vlad, băiatul meu de numai 3 anișori – văzând că toată lumea vorbește, a început să strige: ”Pace vrem”. Era ultima propoziție pe care probabil o învățase la grădiniță și cred că i s-a părut normal să arate ce a învățat. Până să mă prind care sunt cuvintele pe care le zice copilul căci era hărmălaie, fiecare striga, vorbea, se agita, o secundă mi-am imaginat cum ar fi reacționat mulțimea dacă puștiul ar fi început să strige ”Ceaușescu PCR”, căci nu era imposibil să fi învățat și asta de la doamna educatoare. Și aproape că m-a bufnit râsul gândindu-mă la ce reacții ar fi trezit chestia asta. La auzul strigătelor copilului, un domn (securist după modul în care era îmbrăcat și cu privire piezișă) cu un zâmbet comercial pe față s-a apropiat de noi, l-a luat pe Vlad în brațe și a strigat către mulțime : ”- Și copiii sunt revoluționari, strigă pace! Doamnă, mergeți cu copii în balcon, să se vadă în toată țara că și copii vor să-l vadă mort pe Ceaușescu!”.
Mi-am tras băiatul din brațele individului, mi-am luat amândoi copiii strâns de mână și m-am retras mai în spatele mulțimii. Numai asta îmi lipsea mie. Ar fi fost o mare realizare pentru viața și cariera mea mea să fi apărut în poze în balcon alături de curva cartierului! O mare onoare! Doamna profesoară cu cei doi copii și curva cartierului, marii revoluționari! Iar îndemnul securistului era numai bun de urmat!
În câteva secunde m-am gândit ce am de făcut, acasă nu aveam cu cine să vorbesc, nu știam sigur ce se întâmplă și dacă tot ce văd este adevărat iar în mulțimea de acolo nu aveam încredere pentru informații. Aveam însă destul de aproape de Casa Pătrată o prietenă medic, unguroaică, cu care discutam liber de ani de zile și îl înjuram împreună pe Ceaușescu.  Așa că  am plecat cu copiii la Csilla, unde am văzut la televizor ce se întâmplă la București și am putut să comentez în voie, liber și fără suspiciuni despre toate evenimentele. Așa am aflat toate amănuntele despre care nu știusem nimic până atunci, tot ce se întâmplase la Timișoara, Csilla urmărise pe Europa Liberă.
Mai târziu, când s-a dovedit câte muhaiele s-au băgat în față în acel decembrie și care ulterior și-au arogat titlul de revoluționar, Csilla mi-a spus zâmbind că puteam fi și eu inclusă în rândul revoluționarilor dacă aș fi urcat atunci cu copiii în balcon. Am zâmbit la rându-mi, era singura reacție normală pe care puteam să o am față de simulacrul care s-a dovedit a fi ceea ce am crezut cu toții că este o revoluție.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu